Mehrsprachen
print

Links und Funktionen

Navigationspfad


Inhaltsbereich

Panel II - MehrSpracheN im Fach

Neben der systematischen Vermittlung von (Fremd-)Sprachenunterricht wird aktuell die Relevanz von Sprache(n) im Fachunterricht reflektiert. In der Fremdsprachendidaktik etablieren sich CLIL (Content and Language Integrated Learning) und bilingualer Sachfachunterricht; in der Fachdidaktik Deutsch wird das Konzept Bildungssprache näher ausgeführt. Wie ist Bildungssprache im (Fach-)Unterricht zu vermitteln? Wie kann sprachsensibler (Fach-)Unterricht modelliert werden? Wie sind fachliche und sprachliche Inhalte aufeinander zu beziehen? Welche Erkenntnisse der Fremd- und Mehrsprachigkeitsforschung sind inhaltlich und methodisch bedeutsam?

 

Moderation

  • Prof. Dr. Monika Budde (Universität Greifswald)
  • Prof. Dr. Stefan Ufer (LMU München)

 

Panel II: Multilingualism in lessons

Besides the systematic teaching of (foreign) languages, scientists reflect on the relevance of language(s) in the teaching of specialized subjects. CLIL (Content and Language Integrated Learning) and bilingual subject teaching have established themselves in the teaching of foreign languages; in German teaching methodology the concept of “erudite language” is elaborated on. How do you teach educational language at school? How can language-sensitive (specialized) teaching be modelled? How does subject-specific and linguistic content correlate? Which findings in foreign language and multilingualism research are of substantial and of methodical importance?